top article

Όλοι γνωρίζουμε την ευφορία που μας καταλαμβάνει όταν κατακτάμε κάτι καινούργιο. Είτε πρόκειται για μια σημαντική αλλαγή στη ζωή μας είτε για έναν φρέσκο έρωτα, η "σπίθα" του ενθουσιασμού και η αίσθηση της ικανοποίησης είναι πρόδηλα. 

Μήπως παρατήρησες ότι το παραπάνω (συν)αίσθημα τείνει να ξεθωριάζει αρκετά γρήγορα; Με άλλα λόγια, πρόκειται για μια συνηθισμένη παρενέργεια που ακολουθεί την οποιαδήποτε κατάκτηση στόχου. Και μάντεψε, υπάρχει επιστημονική εξήγηση. 

Οι ψυχολόγοι ονομάζουν το φαινόμενο "ηδονική προσαρμογή". Τι σημαίνει αυτό; Όποιο κι αν είναι το είδος της αλλαγής, εσύ καταφέρνεις και εξοικειώνεσαι γρήγορα με τις νέες περιστάσεις. Μόνο που αυτό είναι, θα λέγαμε, "δίκοπο μαχαίρι".

Αν και προστατεύεις τον εαυτό σου από ατυχή γεγονότα, όπως ένας χωρισμός, ταυτόχρονα τον... προστατεύεις και από την ευτυχία

Υπάρχουν ποικίλοι τρόποι για να δουλέψεις τις συνέπειες του συγκεκριμένου φαινομένου, ώστε να αποφεύγεις τη συνεχή δυσαρέσκεια. Αν γνωρίζεις εκ των προτέρων ότι σου συμβαίνει κάτι τέτοιο, είναι πιο εύκολο να το συνειδητοποιήσεις εκείνη τη στιγμή, αντί να πιστέψεις πώς το ενδιαφέρον σου για κάτι, πράγματι, έχει χαθεί. 

Η "ηδονική προσαρμογή" στις σχέσεις

Ερευνητές στη Γερμανία μελέτησαν περισσότερα από 800 παντρεμένα ζευγάρια και βρήκαν πως στα δύο πρώτα χρόνια γάμου, η ευτυχία τους αυξήθηκε, ενώ μετά από δύο χρόνια, βρέθηκαν στο ίδιο επίπεδο ευτυχίας που είχαν πριν παντρευτούν.

Αν παρατηρείς κι εσύ μια τέτοια αλλαγή στη σχέση σου, έχεις λιγότερες πιθανότητες να ρίξεις την ευθύνη στο σύντροφό σου ή στον τρόπο ζωής σας. Πώς; Αναγνωρίζοντας τις αναπόφευκτες αλλαγές και προσπαθώντας να κάνεις μια προκαταβολική προσπάθεια να εκτιμήσεις τα πράγματα που ήδη έχεις, αντί να προσδοκάς περισσότερα, θα σε βοηθήσει να "ανανεώσεις" την ικανοποίηση σου στις παρούσες συνθήκες. 

Πώς θα αντιμετωπίσεις την "ηδονική προσαρμογή"

1. Αν στερηθείς την αγαπημένη σου δραστηριότητα για μερικές εβδομάδες, τελικά, θα την απολαύσεις περισσότερο, όπως διαπιστώθηκε σε πρόσφατη μελέτη στην επιθεώρηση Social Psychological and Personality Science. Ο Jordi Quoidbach, ένας από τους συγγραφείς της μελέτης, συστήνει μια στρατηγική προσωρινής στέρησης για να εκτιμάς εκ νέου τα πάντα, από τη σοκολάτα μέχρι το σεξ.

2. Στο βιβλίο της "The Myths of Happiness" η Sonja Lyobomirsky προτείνει: δοκίμασε να ζήσεις όπως όταν ήσουν φοιτήτρια και δεν είχες την ίδια οικονομική άνεση ή να περάσεις κάποιες ημέρες χωρίς να πάρεις τηλέφωνο την καλύτερη σου φίλη. Θυμήσου: Τίποτα δεν είναι δεδομένο. 

3. Γίνε ερασιτέχνης! Μια έρευνα υποστηρίζει ότι αν θεωρείς τον εαυτό σου "ειδικό" στα πάντα, τα απολαμβάνεις λιγότερο. Μην παίρνεις τον εαυτό σου τόσο σοβαρά.

Κεντρική Φωτογραφία: Harper & Harley
 

Ιούλιος 2018

>